Copyright de la imatge original: Jay Maisel

L’any passat Andy Baio va decidir publicar un tribut a un dels àlbums més coneguts i celebrats de la història del jazz, Kind of Blue, de Miles Davis. Per fer-ho va crear una versió chiptunes de l’àlbum, és a dir, va versionar els temes amb el so de 8 bits que caracteritzava els videojocs dels anys 80. Així va néixer Kind of Bloop, una picada d’ull que es pot descarregar per 5 dòlars.

Per descomptat que Baio es va preocupar de demanar les autoritzacions corresponents a la discogràfica de Miles Davis, però no va fer el mateix amb part gràfica de l’àlbum. Si la música es simplificava a 8 bits la idea era la mateixa amb la coberta de Kind of Blue, simplificar la imatge. I aquí és on Jay Maisel, autor de la fotografia de la portada, va posar el seu equip legal a treballar. El resultat ha estat una compensació de 32.500 dòlars per Maisel, una xifra que ha escandalitzat a bona part dels internautes pel fet que el fotògraf és un conegut multimilionari, mentre que Baio és fundador de Kickstarter, una plataforma que ajuda a finançar projectes de joves creatius.

Si en parlem ara és perquè el passat 23 de juny Baio va publicar el post Kind of Screwed, on comenta el cas però també fa una interessant reflexió sobre les reinterpretacions digitals d’obres sotmeses a copyright. És, a més, poc habitual que un dels implicats pugui parlar dels detalls d’un cas com el que ens ocupa, ja que normalment els acords inclouen una clàusula que impedeix fer-ne difusió pública.