El matí de tal dia com avui de 1963 vint-i-sis nens negres es disposaven a escoltar el sermó L’amor que perdona a l’Església Baptista del carrer 16 de Birmingham, Alabama, als Estats Units. Més matiners havien estat els homes blancs que havien posat als fonaments de l’església càrregues de dinamita en nom de l’United Klans of America. La mort de quatre nenes va ser un dels resultats, l’altre, ben contrari a les intencions dels terroristes, va ser una onada de solidaritat amb el moviment pels drets civils i una reacció legislativa favorable a aquests el 1964.

El jazz vivia el seu moment d’esplendor amb músics genials, predominantment negres, i productors i crítics més o menys benintencionats, majoritàriament blancs. La lluita pels drets civils també es vivia als clubs i als estudis de gravació. Així, no és estrany que una figura destacada com el saxofonista John Coltrane enregistrés un tema en memòria de les víctimes d’Alabama i es convertís, gràcies al seu compromís, en un símbol de la lluita d’aquells que reivindicaven el “black power”.

Miles Davis ho explica a Miles : la autobiografía: “La música de Coltrane y lo que éste tocaba durante los dos o tres últimos años de su vida representó para muchos negros el fuego, la pasión, el odio, la ira, la rebeldía y el amor que ellos mismos sentían, sobre todo los jóvenes intelectuales y revolucionarios negros de la época. Él expresó mediante la música lo que H. Rap Brown y Stokeley Carmichael, los Panteras Negras y Huey Newton decían con palabras, lo que Últimos Poetas y Amiri Baraka decían con su poesía. En jazz era su abanderado, entonces ya por delante de mí. Tocaba lo que ellos sentían en su interior y manifestaban en los disturbios (“burn, baby, burn“) que en este país se producían por todas partes durante los años sesenta. Para muchos jóvenes negros significaba la revolución: peinados afro, túnicas dashiki, Poder Negro, puños alzados al aire. Coltrane era su símbolo, su orgullo; su hermoso, negro y revolucionario orgullo. Yo lo había sido unos años antes, ahora lo era él y yo no tenía nada que objetar “.

Fins el 18 d’octubre podeu visitar l’exposició El segle del jazz al CCCB, on trobareu abundant material gràfic de l’època.